Ängelholms Värn

Ängelholms Värn var namnet på en av stationerna längs Pyttebanan, den gamla järnväg som senare gett plats för Klippanvägen.
Stationsbyggnaden som ses på bilderna låg på andra sidan Klippanvägen, sett från bostadsrättföreningens område, där det i dag är parkeringsplatser.

 

Engelholms – Klippans Järnväg (EKJ) var en normalspårig järnväg mellan Ängelholm och Klippan. Sträckan Ängelholm – Östra Ljungby invigdes 1 december 1904 och hela sträckningen till Klippan blev färdig 1907. Stationer var Ängelholms central (nuvarande Ängelholm station), Ängelholms Värn, Munka Ågård, Munka Ljungby, Skälderhus, Åsbo – Össjö och fler närmare Klippan.

När trafiken var som störst, i början av järnvägens levnad, gick dagligen tolv persontåg och två godståg. 1915 infördes trafik med dieselmotorvagnar. Godstrafiken bestod bl.a. av sockerbetor till sockerbruket i Ängelholm. Från 1943 gick rälsbussar tre gånger dagligen tur och retur mellan Ängelholm och Klippan. Trafiken lades ned 9 juni 1953 på grund av vikande trafikunderlag. Produktionen vid sockerbruket i Ängelholm lades ned efter betkampanjen samma år. På den gamla banvallen går idag Klippanvägen (riksväg 13).

Järnvägen drevs ursprungligen av Engelholm – Klippans Järnväg (EKJ).  Detta bolag hamnade snart i ekonomiska svårigheter och rekonstruerades 1908 som Ängelholm – Klippans nya järnvägsaktiebolag. Efter ytterligare problem med lönsamheten köptes verksamheten av Ängelholms stad på exekutiv auktion 1927 och driften sköttes sedan av Helsingborg – Hässleholms Järnväg.

I dagligt tal kallades banan Pyttebanan, ett namn som kommer från en episod där snickaren och poeten Johan Wilhelm Halls hönor (pyttor på skånska) smitit ut på banan och orsakat en rättstvist mellan Hall och EKJ. Hall diktade sedan en sång om pyttorna på banan.